/
    • Anna Maria Antonius Wierød (f. 1985)

      Som datter af baroksangerinden Inger Wierød og tidlig musik specialisten Ole Irænius Wierød har Anna helt fra barnsben fundet arbejdet med den tidlige musik ganske naturligt. Allerede inden optagelsen ved Det Jyske Musikkonservatorium i 2006 havde hun opnået mange års erfaring som solosanger gennem forældrenes talrige opsætninger af operaer og oratorier fra barokkens skatkammer, med samarbejdspartnere som Djurs Barok og Ensemble Zimmermann.

      Interessen dyrkede hun uforbeholdent videre alt imens hun dygtiggjorde sig ved konservatoriet hos docent Lars Thodberg Bertelsen, og ikke mindst under studieopholdet ved Hochschule für Künste i Bremen i 2008, hvor hun studerede under Harry van der Kamp. I 2010 påbegyndte hun solistuddannelsen ved Det Jyske Musikkonservatorium hos Bodil Øland - en uddannelse der afsluttedes med et sjældent brag, da hun efteråret 2013 gav debutkoncerter for stuvende fulde huse ved Give Egnens Museum, i Rundetaarn og - allermest bemærkelsesværdigt - i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus.

      At hvile på laurbærrene har dog aldrig været Annas stil, og allerede inden debutkoncerterne havde hun påbegyndt sin efteruddannelse i ensemblesang ved Schola Cantorum Basiliensis hos legendariske Anthony Rooley og Evelyn Tubb. Sin afsluttende opgave ved Schola Cantorum - en moderne edition af den italienske renæssancekomponist Pomponio Nennas 7. madrigalbog - afleverer hun foråret 2015, og opnår dermed sin mastergrad nummer to.

      Som artist har Anna fra første færd udmærket sig ved sin sceniske tilgang til musikken. I koncertsituationer opleves hun stændig ikke blot som sanger, men som en sand "performer", der vægtlægger alle dele af sit udtryk - fra kostumer og gestik efter historisk opførelsespraksis til perfektion i sangteknikken - med lige stor entusiasme. Opera og andre sceniske produktioner ligger med andre ord hendes hjerte meget nær, og kun fantasien sætter grænser for sceneudtrykket. Efteråret 2014 kunne hun således for første gang opleves sammen med BaroqueAros i den spektakulære egenproducerede forestilling "Händels Kvinder", der - udover righoldig scenografi, som Anna enddog selv udskiftede løbende under koncerten - indeholdt ikke færre end otte kostumeskift, præsentationer af materialet og tekster for anledningen oversat til dansk.

      Til dags dato største udfordring som all-round performer var dog nok dén, hun satte for sig selv, i AkadeMidts produktion af "Dido & Æneas" i Thyregod Badeland i 2011, hvor hun - udover at spille dobbeltrollen som Dido og the Sorceress - stod for både instruktion og pruduktion. Andre sceneproduktioner hvor Anna igennem de seneste år på den ene eller den anden måde har været tovholder inkluderer Bachs "Kaffekantate" og Glucks azzione teatrale opera "Il Parnaso Confuso". Derudover synger Anna med stor glæde selvfølgelig også både oratorier, lieder og moderne kompositionsmusik.